kolejowa-czestochowa

Widok na nastawnię CTB ( srodek kadru ) oraz częścowo posterunek drogowy PLK ( z prawej )

Częstochowa Towarowa - Widok na nastawnię CTB, oraz postrunek utrzymania PLK

 

Dzisiejszy powrót ze szkoły ( tak tak ... w wieku 34 lat jeszcze się uczę ;-) )oraz to, że pogoda była całkiem zdatna do dłuższych spacerów postanowiłem opstrykać chyba największą w moim mieście stację kolejową. W prawdzie nie odjedziemy ztąd do Gdańska czy Warszawy, to ta stacja wywiera duży wpływ na życie mieszkańców mojego miasta. Wystarczy dotknąć zimą kaloryfera.... No tak ciepły...Czyli gdzieś ktoś musi palić pod kotłem.... w pierwszym momencie nasuwa się myśl - węgiel !!! Tak dokładnie ! Niemal 90 procent węgla dostarczanego do częstochowskich ciepłowni przepływa przez tą stacje. Stacja obsługuje również większość częstochowskich bocznic zakładowych, a formowane tutaj pociągi towarowe rozjeżdżają się we wszystkie strony polski. Trafiają tu wagony z cementowni w Rudnikach, pobliskiej huty Częstochowa ( kiedyś rolę stacji zdawczo odbiorczej tego zakładu pełniła stacja Częstochowa - Mirów , teraz tylko pośredniczy w zmianie lokomotyw z tych należących do huty na te należące do Cargo które przeprowadzają składy zdawcze na CT ( Częstochowa- Towarowa ) . Dobra dosyć teorji, kolej na krótki opis stacji oraz jej krótką historię oraz kilka zdjęć .

 

Stacja została wybudowana w 1911 roku, jako stacja zdawcza pobliskich zakładów włókienniczych "Częstochowianka", późniejsza "CEBA". Początkowo nie była aż tak bardzo rozbudowana. Jej zalążki to kilka torów po zachodniej stronie stacji, dziś to tory główne zasadnicze między stacjami Częstochowa Osobowa a przystankiem Częstochowa Raków. Dopiero po II wojnie światowej stacja została mocno rozbudowana do dzisiejszej formy. Motorem tego było powstanie w latach 70 pobliskiej elektrociepłowni na ul. Rejtana.  Stacja zaczęła pełnić wtedy funkcję stacji rozrządowej, formowano tu oraz rozwiązywano składy wagonów przeznaczonych do Częstochowskich zakładów przemysłowych. Na istotną uwagę zasługuje tu jedna bocznica która przez wiele lat pełniła funkcję toru wyciągowego elektrociepłowni zawodzie. Dziś pozostał po niej zardzewiały tor, który jest miejscami rozkradziony ( no cóż...Bananowa młodzież ) . Na końcu tegoż toru mieściła się stacyjka Częstochowa Warta. była ładownią wspomnianej elektrociepłowni, oraz nieistniejących już zakładów "Warta", oraz farbiarni "Brasa" na której miejscu stoi dziś Galeria Jurajska, ale o tej prawie nieistniejącej i zapomnianej, ale bardzo ważnej historycznie dla miasta stacyjce napiszę kiedy indziej.

 

Jak wspomniałem stacja powstała w 1911 roku. Wtedy nosiła nazwę Błeszno, aż do roku 1918. Wtedy zmieniono nazwę na Częstochowa Błeszno. Nazwa ta utrzymała się do drugiej wojny światowej. Wtedy nazwa została zmieniona na niemiecko brzmiące " Bleshno " ( pewnie nie potrafili wymówić " sz " hihi ). Po zakończeniu II wojny światowej powrócono do dawnej nazwy z przed 1939 roku, która utrzymała się aż do roku 1968.Później i aż do dnia dzisiejszego figuruje jako Częstochowa Towarowa. Na stacji ruch kolejowy prowadzony jest przez trzy nastawnie : CTA, CTB, oraz CT11. Stacja wyposażona jest w przekaźnikowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sygnalizację świetlną. Przez stację przechodzi linia kolejowa nr.1 ( wiedenka ). Odchodzą od niej łącznice o numerach : 701 -  do stacji Częstochowa Osobowa oraz do posterunku odgałęźnego Kucelinka  , 702 - do stacji Częstochowa Stradom,  703 - Kucelinka. Łącznicą703 prowadzony jest ruch z kierunku Warszawy i Katowic w kierunku Kielc i Koniecpola do lini 61. Stacja posiada także łącznicę do pobliskiej lokomotywowni zlokalizowanej na północ od stacji przy ul. 1-go maja.

Od południowej strony stacja graniczy z przystankiem osobowym Częstochowa - Raków, który należy do jej infrastruktury i ruch na nim prowadzony jest przez nastawnie CTB. Od południowo zachodniej strony stacji siedzibę ma sekcja PKP energetyka, oraz magazyny oddziału drogowego  PKP PLK.

 

 

Wyjazd w kierunku południowym

Wyjazd w kierunku południowym ( Katowice, Kielce ) w tle tarcza rozrządowa

 

Perony raków

 

Widok na perony przystanku Częstochowa - Raków w kierunku południowym

semafory

Jedne z wielu semaforów wjazdowych pod wiaduktem przy al. Pokoju.CTB

Nastawnia CTBCTA

Nastawnia CTA

 

pol1

Bocznica Polontexu, dawnej Ceby

zapomniana tarcza

Do biednej zapomnianej karzełkowej tarczy manewrowej " Bananowa Młodzierz " jeszcze się nie dobrała

napęd rozjazdu

do napędu rozjadu.... Przeciwnie.... Ktoś gwizdnął dźwignię z obciążnikiem... wskaźnik kierunku też mocno oberwał...

wyjazd N

Wyjazd w kierunku Północnym ( Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom )



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2025 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl